Wat is een communicatiestijl
Onder een communicatiestijl wordt niet alleen de verbale communicatie verstaan, ook de non-verbale communicatie en communicatie op papier vormen samen jouw communicatiestijl. Maar wat zijn die vier communicatiestijlen? We leggen ze graag aan je uit.
Expressieve stijl
Echter, mensen met een expressieve stijl kunnen dramatisch overkomen en luid hun standpunten verkondigen om anderen te overtuigen. Ze hebben soms moeite met het afronden van details en generaliseren makkelijk op basis van onvoldoende feitelijke informatie. Een expressieve communicatiestijl is vaak intuïtief en vol emoties en mensen met deze stijl van communiceren hebben behoefte aan erkenning en goedkeuring.
Directieve stijl
De directieve stijl wordt gekenmerkt door een assertieve en resultaatgerichte aanpak. Mensen met een directieve communicatiestijl zijn doelgericht, assertief en worden ook wel omschreven als geboren leiders. In deze stijl van communiceren is de persoon niet bang om zijn of haar mening te uiten en kan hij of zij soms als bot omschreven worden. Ze zijn vaak zelfverzekerd en hebben een sterke behoefte aan controle. Ze nemen snel beslissingen en zijn vastberaden in het behalen van hun doelen.
Echter, mensen met een directieve stijl kunnen soms als dominant of autoritair overkomen, wat anderen kan afschrikken. Ze kunnen minder aandacht hebben voor de gevoelens en behoeften van anderen en kunnen zich minder bewust zijn van de impact van hun woorden en gedrag op anderen.
Beschouwende stijl
Mensen met een beschouwende stijl komen vaak minder aan het woord dan mensen met een expressieve of directieve communicatiestijl. Ze zijn bedachtzaam en betrouwbaar in hun uitstraling, maar kunnen soms moeilijk te peilen zijn voor anderen. Ze hebben de neiging om op de achtergrond te blijven en observeren voordat ze spreken. Door hun beschouwende communicatiestijl kunnen ze soms aarzelen bij het maken van beslissingen, omdat ze zorgvuldig alle details willen afwegen. Ze kunnen zich verliezen in het analyseren van informatie en kunnen te kritisch zijn, wat anderen kan afschrikken.
Coöperatieve stijl
Echter, mensen met een sociale stijl kunnen soms moeite hebben met nee zeggen en het uiten van hun eigen mening of het opkomen voor zichzelf. Ze kunnen zichzelf wegcijferen om anderen tevreden te stellen en kunnen conflicten vermijden, zelfs als ze het er niet mee eens zijn. Ze kunnen ook te veel tijd besteden aan het opbouwen van relaties, waardoor het bereiken van resultaten soms wordt vertraagd.