De 4 communicatiestijlen

communicatiestijlen met collega’s bespreken
Communicatie is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Of het nu op het werk is, in onze relaties of in sociale situaties, we communiceren voortdurend met anderen. Maar wist je dat iedereen zijn eigen unieke communicatiestijl heeft? Door bewust te zijn van jouw communicatiestijl en die van anderen, kun je effectiever communiceren en betere relaties opbouwen. Er worden in het algemeen 4 communicatiestijlen onderscheiden: de expressieve stijl, de beschouwende stijl, de directieve stijl en de coöperatieve stijl. We bespreken ze alle vier in dit blogartikel.

Wat is een communicatiestijl

Een communicatiestijl is de manier waarop iemand informatie overbrengt op de ander. Iedereen heeft zijn eigen communicatiestijl, sommige zijn zich ervan bewust en kunnen schakelen tussen verschillende stijlen. Anderen staan er minder bij stil, maar kunnen onbewust wel schakelen tussen twee verschillende stijlen. De manier waarop jij communiceert bepaalt voor een groot deel hoe andere mensen jou zien en beoordelen. Je bewust zijn van je communicatiestijl en die van een ander, kan dus helpen om effectiever te communiceren.

Onder een communicatiestijl wordt niet alleen de verbale communicatie verstaan, ook de non-verbale communicatie en communicatie op papier vormen samen jouw communicatiestijl. Maar wat zijn die vier communicatiestijlen? We leggen ze graag aan je uit.

Expressieve stijl

Mensen met een expressieve communicatiestijl zijn spontaan, aanwezig en hebben vaak het hart op de tong. Ze zijn levendig en vol ideeën, en kunnen anderen enthousiast maken. Ze houden van inspirerende en opwindende activiteiten en zijn vaak vermakelijk en sociaal. Ze staan graag op de voorgrond en hebben invloed op de besluiten die genomen worden in een team. Structuur en planning zijn meestal niet hun sterkste punten, dus een omgeving die enige structuur biedt kan nuttig zijn voor hen.

Echter, mensen met een expressieve stijl kunnen dramatisch overkomen en luid hun standpunten verkondigen om anderen te overtuigen. Ze hebben soms moeite met het afronden van details en generaliseren makkelijk op basis van onvoldoende feitelijke informatie. Een expressieve communicatiestijl is vaak intuïtief en vol emoties en mensen met deze stijl van communiceren hebben behoefte aan erkenning en goedkeuring.

Directieve stijl

De directieve stijl wordt gekenmerkt door een assertieve en resultaatgerichte aanpak. Mensen met een directieve communicatiestijl zijn doelgericht, assertief en worden ook wel omschreven als geboren leiders. In deze stijl van communiceren is de persoon niet bang om zijn of haar mening te uiten en kan hij of zij soms als bot omschreven worden. Ze zijn vaak zelfverzekerd en hebben een sterke behoefte aan controle. Ze nemen snel beslissingen en zijn vastberaden in het behalen van hun doelen.

Echter, mensen met een directieve stijl kunnen soms als dominant of autoritair overkomen, wat anderen kan afschrikken. Ze kunnen minder aandacht hebben voor de gevoelens en behoeften van anderen en kunnen zich minder bewust zijn van de impact van hun woorden en gedrag op anderen.

Beschouwende stijl

De beschouwende stijl, ook wel de analytische stijl genoemd, kenmerkt zich door bedachtzaamheid en rustig gedrag. Mensen met een beschouwende stijl nemen hun tijd om beslissingen te maken en wegen zorgvuldig alle details af. Ze zijn gericht op feiten en zijn vaak kritisch en nauwkeurig in hun denken.

Mensen met een beschouwende stijl komen vaak minder aan het woord dan mensen met een expressieve of directieve communicatiestijl. Ze zijn bedachtzaam en betrouwbaar in hun uitstraling, maar kunnen soms moeilijk te peilen zijn voor anderen. Ze hebben de neiging om op de achtergrond te blijven en observeren voordat ze spreken. Door hun beschouwende communicatiestijl kunnen ze soms aarzelen bij het maken van beslissingen, omdat ze zorgvuldig alle details willen afwegen. Ze kunnen zich verliezen in het analyseren van informatie en kunnen te kritisch zijn, wat anderen kan afschrikken.

Coöperatieve stijl

De coöperatieve stijl, ook wel sociale stijl genoemd, wordt gekenmerkt door een vriendelijke en empathische benadering van communicatie. Mensen met een coöperatieve communicatiestijl zijn gericht op relaties en willen anderen graag helpen. Ze zijn vaak sociaal ingesteld en hebben een groot inlevingsvermogen. Mensen met een coöperatieve stijl zijn goede luisteraars en proberen anderen te begrijpen voordat ze reageren. Ze stellen vaak vragen om meer inzicht te krijgen in de gevoelens en behoeften van anderen. Ze streven naar harmonie en willen conflicten vermijden.

Echter, mensen met een sociale stijl kunnen soms moeite hebben met nee zeggen en het uiten van hun eigen mening of het opkomen voor zichzelf. Ze kunnen zichzelf wegcijferen om anderen tevreden te stellen en kunnen conflicten vermijden, zelfs als ze het er niet mee eens zijn. Ze kunnen ook te veel tijd besteden aan het opbouwen van relaties, waardoor het bereiken van resultaten soms wordt vertraagd.

Communicatietraining op maat

Trainen met Hans biedt communicatietraining op maat aan. Hier leer je onder andere meer over je eigen communicatiestijl én die van je collega’s. Ga voor optimale communicatie; begrijp en respecteer diverse communicatiestijlen voor succesvolle interactie en samenwerking. Volg een communicatietraining op maat bij Hans.

Recente berichten

Contact