Op het moment dat u dit leest, is al minstens 30% van de Nederlanders gestopt met zijn of haar goede voornemens. Het komend jaar loopt dat percentage op tot zo’n 92%!
Acht op de tien mensen heeft voor 2017 één of meer goede voornemens blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van ING naar dit fenomeen. De lijst is elk jaar een beetje anders, maar meer sporten/ bewegen staat al jaren hoog op de Nederlandse agenda.
Zilveren Kruis vroeg Kantar Public (voorheen TNS Nipo) onderzoek te doen naar de geschiedenis van goede voornemens. Het blijkt dat het sterk gerelateerd is aan de tijdsgeest. Momenteel leven we in een vrij individualistische samenleving, de voornemens zijn dan ook veelal gericht op de persoon zelf. Het is ook van alle jaren dat we slecht in staat zijn om onze goede voornemens vol te blijven houden.
Zijn we dan zo weinig wilskrachtig? Nee, de manier waarop we ons iets voornemen is niet adequaat. Goede voornemens zijn al duizenden jaren oud. Terwijl we nog maar veel korter weten hoe we het best doelen kunnen bereiken. En daar zit al de eerste hint, een voornemen is nog geen doel. Een voornemen is vaak iets als: “ik wil afvallen”. Klinkt niet heel SMART of wel? Dat schaart voornemens in de categorie ‘wensen’, ‘dromen’, ‘hopen’… Niks mis mee, maar als je resultaat wilt halen, zal je iets meer moeten doen. Daarom gooi ik er nog maar eens een tegeltjeswijsheid tegenaan:
Dus in plaats van mijn vroegere “ik wil afvallen” gaan ik nu voor “Over de eerste helft van 2017 wil ik 12 kilo afvallen. Als dit lukt neem ik mijn gezin drie weken mee naar Italië, bestemming van hun eerste keuze. Dat betekent een halve kilo per week. Om dit te bereiken volg ik mijn eigen 10 geboden:
- ik zal elke dag minstens een half uur matig intensief bewegen.
- ik zal daarnaast elke dinsdag en donderdag een uur krachttraining doen. Als ik een keer niet kan, haal ik dat uur in het weekend dubbel in.
- ik drink voortaan elke dag 2 liter water. Om dit te meten zal ik een dopper dagelijks 4x vullen.
- ik eet voortaan twee stuks fruit per dag.
- ik eet voortaan minimaal 300 gram groente, maximaal 100 gram vlees en maximaal 80 gram koolhydraten.
- ik eet voortaan dagelijks soep of een salade als lunch.
- ik drink de komende zes maanden maximaal twee glazen alcohol per week.
- ik zal bij een hongerig gevoel kiezen voor een gezond alternatief zoals fruit.
- om dit alles te borgen maak ik elke zondag een eetschema voor de komende week, inclusief tussendoortjes.
- elke maand stap ik op de weegschaal om mijn voortgang te meten, waarbij ik me realiseer dat het in de laatste maanden waarschijnlijk niet meer zo snel gat als in de eerste. Dus niet meteen negatief gaan compenseren als de eerste resultaten heel goed zijn.”
Zakelijke voornemens werken net zo. Je kunt dus beter niet tegen je compagnon zeggen tijdens de Nieuwjaars borrel: “we moeten meer klanten, dus we gaan dit jaar meer acquireren”. Of in beoordelingsgesprekken afspreken dat “de marge nu echt omhoog moet”. Of een echte killer die ik nog wel eens tegenkom: “ik hoop dat de omzet komend jaar met 5% groeit.” Ze zeggen wel eens dat hoop uitgestelde teleurstelling is. In sales is dat gaat dat vaak op. Dus als je na januari van dit jaar nog steeds mee bezig wilt zijn met je ‘voornemen’, zal je echt een concreet doel moeten formuleren en een actieplan moeten maken. In dat actieplan schrijf je hoe je het gaat aanpakken, maar ook wat je doet als het tegenzit, hoe je voortgang meet, wat je beloning is als het wel lukt, enz.
Hieronder geef ik nog een paar tips voor wat je nog meer kan doen om je voornemens te realiseren:
- Mannen slagen er eerder in hun goede voornemens vol te houden als ze hun doelen realistisch en concreet proberen te houden of zich concentreren op het beoogde einddoel.
- Vrouwen zijn meer succesvol als ze hun vrienden en familie van het voornemen vertellen of als ze worden aangemoedigd niet meteen op te geven als ze een keer in hun oude gewoontes vervallen. (sociale druk)
- Doe het samen. (stok achter de deur)
- Koop uzelf om/ beloon goed gedrag. Heeft u een hekel aan acquisitie? Beloon uzelf voor elk succesvol belblok/ netwerkevent/ enz.
- Werk met super-concrete minidoelen, zoek de kleinst mogelijke stap die u regelmatig kunt doen om uw einddoel te realiseren. Zo wordt uw goede voornemen een klein actiepunt op uw dagelijkse to-do list. Of liever nog, maak geen to-do-list maar een planning in in je agenda. Werkt veel beter!
- Je kunt beter een voornemen kiezen waar je energie, plezier, geluk of bevrediging uithaalt. Zulke goede voornemens beginnen vaak met ‘ooit’ of ‘ik mis’. ‘Ooit’ wil ik mijn Frans weer oppoetsen. ‘Ik mis’ klantbezoeken, zoals ik die vroeger vaak deed. (die hoor je vaak bij DGA’s die ooit alleen begonnen zijn en nu een compleet opgetuigde buitendienst hebben rondrijden) ‘Ik mis’ mijn drukke sociale leven van een tijdje geleden. Kies dus goede voornemens die je helpen om uw dromen te verwezenlijken. Of die je helpen het beste uit jezelf te halen. Uiteindelijk is een intrinsieke motivatie als ‘leuk vinden’ de allerbeste motivator. Vervolgens kies je tussenstappen die u daartoe begeleiden. Die tussenstappen mogen klein zijn: uw Frans oppoetsen kan ook om de dag, in sessies van tien minuten. Elke week één klantbezoek kan al geweldig helpen.
Hulp nodig bij het verwezenlijken van uw zakelijke goede voornemens? Bel of mail me rustig op 06-5123 5193 of h.roelfsema@kennethsmit.com