Wat is thought leadership?

Though Leadership, je hebt de term vast al wel eens voorbij horen komen. Maar wat is thought leadership precies? Bij thought leadership draait het om kennis delen over relevante marktthema’s. De vraag is of jij of je bedrijf wordt gezien als dé kennisleider binnen je vakgebied. Het gaat er niet om of jij jezelf zo ziet, maar juist of anderen je als thought leader zien. Zo claim je als het ware jouw autoriteit binnen een bepaald vakgebied.

De doelstelling van thought leadership

Waarom wil je als persoon of organisatie bezig zijn met thought leadership? Mocht je dit aan tien verschillende mensen vragen, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk tien heel verschillende antwoorden. Als bottom line kun je onthouden dat thought leadership je commerciële potentie verhoogt.

De belangrijkste doelstelling van thought leadership is het opbouwen van onderscheidend vermogen. Daarnaast bouw je met thought leadership vertrouwen op bij je doelgroep. Hoe meer relevante inzichten je levert, hoe meer bewijs je levert dat je elke uitdaging van je klant begrijpt en in staat bent om de juiste oplossingen te bieden.

Thema’s toepassen

Toch is het tonen van thought leadership niet iets wat je zomaar even voor elkaar bokst. Thought leadership is een strategie voor de lange termijn, waar de hele organisatie achter moet staan. De kennis die je deelt moet inhoud en diepgang hebben, oftewel: het moet voor je doelgroep echt van toegevoegde waarde zijn. Voordat jij of je bedrijf zich gaat profileren in de markt, moet je weten welke thema’s er bij je (potentiële) klanten spelen. Daarnaast moeten de gekozen thema’s ook goed bij je organisatie passen. Zo hebben je klanten en prospects ook daadwerkelijk iets aan de informatie die je deelt. Vergeet ook niet om de informatie binnen je eigen organisatie te delen, dan weet iedereen binnen de organisatie van de gekozen thema’s.

Kennis delen

Zorg ervoor dat je jouw kennis op verschillende sociale kanalen deelt. Gebruik bijvoorbeeld whitepapers, checklists, video’s en blogs op LinkedIn en nodig prospects en klanten uit voor webinars, virtual round tables en digitale workshops. Bedenk hierbij dat je niet altijd alle content zelf hoeft te verzinnen, maar dat het delen van andermans kennis ook een waardevolle toevoeging kan zijn. Zolang je maar inspeelt op de behoeften en uitdagingen van je klanten en prospects. Het kan hierbij ook krachtig zijn om af en toe een expert, opinieleider of specialist uit te nodigen om op jouw thema in te haken. Zo zorg je ervoor dat je thought leadership alleen maar groter wordt.

Een leider in denkwijze

Maar hoe zet je op een consequente manier thought leadership in, zodat de markt je in die rol gaat herkennen? Het valt op dat verschillende thought leaders vaak over de volgende competenties en vaardigheden beschikken:

  • Vooruitstrevend
  • Visionair
  • Charismatisch
  • Een vernieuwende blik
  • Inspirerend
  • Het doorbreken van de status quo

Thought leaders hebben dus een (vernieuwende) visie die ze uiten door kennisdeling. Daarbij helpt het als een organisatie een charismatische woordvoerder heeft die deze visie continu uitdraagt en zo potentiële klanten inspireert en motiveert.

Nieuwe vaardigheden

Om als salesteam ook in de toekomst klanten en prospects in elke fase van the buyer journey te kunnen bedienen, heb je vandaag de dag andere vaardigheden nodig dan je waarschijnlijk gewend bent. Dit komt doordat de komende jaren ongeveer 80% van alle buyer journeys een digitale start maken. Zit je eenmaal bij je (potentiële) klant aan tafel, dan blijft de persoonlijke relatie onverminderd belangrijk. Om je (potentiële) klant daadwerkelijk aan de tafel te krijgen, is thought leadership een van de zes belangrijke vaardigheden die je nodig hebt. Ben je benieuwd naar de andere vaardigheden die je sales toekomstproof maken? Download dan onze whitepaper en voorkom dat je voor verrassingen komt te staan. 

Hulp nodig om thought leader te worden? Bel of mail mij op 06-5123 5193 of h.roelfsema@kennethsmit.com

Veelgestelde vragen over thought leadership

Thought leadership verwijst naar het concept van het leiden van gedachten en het hebben van invloed op de opinies en overtuigingen van anderen binnen een bepaald vakgebied. Het gaat om het tonen van expertise, het delen van waardevolle inzichten en het positioneren als een betrouwbare bron van informatie binnen je branche.
Thought leadership is belangrijk in moderne communicatie omdat het kan helpen om een merk of bedrijf te onderscheiden als een autoriteit en een waardevolle bron van kennis en expertise.
Thought leadership kan je merk of bedrijf versterken door je te positioneren als een betrouwbare bron van informatie en inzichten. Door thought leadership te tonen, kun je het vertrouwen van je doelgroep vergroten, je geloofwaardigheid versterken en je merkbekendheid vergroten. Dit kan leiden tot meer klantloyaliteit, meer kansen op samenwerkingen en een concurrentievoordeel.
Om thought leader te worden en je expertise te laten zien, kun je verschillende stappen nemen. Dit omvat onder andere het delen van waardevolle content, zoals blogs, artikelen, whitepapers of presentaties, waarin je je kennis en inzichten deelt. Je kunt ook deelnemen aan relevante branche-evenementen, webinars, podcasts of andere platforms om je expertise te presenteren. Het opbouwen van een netwerk van gelijkgestemde professionals en het actief bijdragen aan discussies en conversaties in je vakgebied kan ook helpen om je thought leadership te versterken.

Recente berichten

Contact